Nordjyllands Trafikselskab






WebAPP løsningen til NT - Nordjyllands Trafikselskab er skoleeksemplet på "Mobil first".

Da vi før opstart afdækkede opgaven, viste analysen, at hele 56% af brugerne besøgte NT via mobile enheder - smartphone og tablet. Da vi 7 måneder senere lancerede den samlede løsning var andelen steget til 66%. Dette viser vigtigheden af en velfungerende mobilplatform til denne målgruppe, som er i stadig bevægelse, og det viser med tydelighed hvilken hast, brugermønstre på nettet ændrer sig generelt.
]

Processen startede med en strategi for de forretningsmæssige mål og med mål om at sikre en optimal brugeroplevelse. For at sikre udvikling og projektretning udarbejdede vi et grundigt design mock-up, så alle funktioner kunne vurderes på forhånd. Ønsket med ny NT-web var at give enkel og overskuelig information, uanset hvilken platform, brugerne anvender. Derfor har bruger hensynet og de dynamiske muligheder i det responsive webdesign haft hovedfokus i den nye løsning.

Sitets indhold, disponering og visuelle tilsnit er udarbejdet i et meget tæt samarbejde med NTs marketings- og informationsafdeling, som selv har bearbejdet den væsentligste del af tekst og billedmateriale.
Formål og hensigt med designet har været, at alle platforme får et tilpasset og visuelt tilsnit, og at kunderne specielt på smartphones oplever look-and-feel, som var det en APP.

 


Af specialudviklede features i WebAPP kan specielt fremhæves salgs- og billetkonfiguratioren til "De 7 Arketyper i kollektiv trafik", yderligere fokus på Flextrafik og teknisk anvendelse af API fra rejseplanen.dk - til søg og zoneberegner og mange andre funktioner.

Nyt er også at kunderne via mitNT kan oprette en personlig profil, så indhold på forside og udvalgte undersider er personificeret og tilpasset den enkelte besøgende. Brugerne kan under mitNT bestemme hvilke ruter, der ønskes oplysninger om samt hente oplysninger om SMS-billetter. De er således kendte i systemet, når der bestilles eller rettes henvendelse til NT.


 

Som et isbjerg er kun en niendedel af den samlede løsning synlig for brugeren, - der ligger et utal af udviklede værktøjer til grund for alle de data, der præsenteres på WebApp løsningen. 

Alle disse bagvedliggende applikationer og værktøjer har ligeledes været en del af DiaPhoni's samlede leverance.

Disse er naturligt samlet i den selvstændige løsning 'DiaPhoni Traffic Service' - et hosted administrationsværktøj, som bl. a. indeholder følgende


 

- Integration til rejseplanen.dk
- Integration til NTs køreplanssystemer
- Modul til håndtering af køreplaner og stamkort på busruterne
- Modul til oprettelse af driftsmeddelelser
- Modul til administration af billetguide
- Modul til håndtering af fejl på rejsekort 

+ en lang række andre features



https://nordjyllandstrafikselskab.dk

  


Vinder af Årets Brøl 2015 i kategorien 'App og WebApp'
 

1
sitelist.html